SME

آغاز

Small and Medium Sized Enterprises (SMEs) drive economic growth by stimulating innovation, acting as a competitive spur to existing businesses to increase their productivity, and making a disproportionately large contribution to job creation. BankIslami Pakistan Ltd is dedicated to support SME business with all the products and services available through its branch banking network. The products and services are offered to SME clients strictly under Shariah modes.

اہلیت

اسمال انٹرپرائزز

ملازمین کی تعداد سالانہ سیلز ٹرن اوور فنانسنگ کی حد
50 تک 150 ملین روپے تک 25 ملین روپ تک

* Including contractual employees. However, in cases where an entity fulfills one parameter of SE, and its second parameter falls within the range prescribed for a medium enterprise (ME) or above the upper limit prescribed for an ME, then the subject entity shall be classified as an ME or commercial/corporate entity, as the case may be.
* The age of individuals/sole proprietors should be up to 60 years. A deviation in the same up to 65 years can be allowed by the approving authority of BankIslami.

میڈیم انٹر پرائزز

میڈیم انٹرپرائزز ( ME ) ایک کاروباری ادارہ ہوتا ہے، مثالی طور پر پبلک لمیٹڈ کمپنی نہیں ہوتی جو درج ذیل پیرائے پر پورا اترتی ہے۔

ملازمین کی تعداد سالانہ سیلز ٹرن اوور فنانسنگ کی حد( زیادہ سے زیادہ فی پارٹی)
51-250 مینوفیکچرنگ اینڈ سروس ME کے لئے
51-100 ٹریڈنگ ME کے لئے
تمام اقسام کی ME کے لئے150 ملین روپے سے زائد یا 800 ملین روپے تک سنگل یا تمام بینکوں کے لئے200 ملین روپے کا ایکسپوژر ( بشمول لیز شدہ اثاثے)

البتہ جہاں کمپنی ME کے ایک پیرائے پر پورا اترتی ہو اور دوسرا پیرایہ ME کے لئے واضح کی گئی زائد حد میں آتا ہو، اس صورت میں متعلقہ کمپنی کی کمرشل / کارپوریٹ کمپنی کے طور پر درجہ بندی کی جائے گی جیسا کہ ہو سکتا ہے۔

۔ اکاؤنٹ سروسز

بینک اسلامی آپ کی معمول کی کاروباری ضروریات کو پورا کرنے کے لیے تمام بنیادی بینکنگ خدمات فراہم کرتا ہے۔

اہم خصوصیات

  • ۔ کرنٹ اکاؤنٹ بمع زیرو اکاؤنٹ مینٹیننس فیس
  • کرنسی کا انتخاب۔ پاکستانی روپے، یورو، امریکی ڈالر، برطانوی پاؤنڈ، جاپانی ین
  • ۔ سب سے کم ٹرانزیکشن فیس کے ساتھ فنڈز کی منتقلی
  • ۔ غیر ملکی ایکسچینج سروسز تک فوری اور بروقت رسائی
  • Access to the entire online network of 340 plus Branches
  • ۔ اندرون شہر اور شہروں کے درمیان لامحدود آن لائن ٹرانزیکشنز
  • ۔بینک اسلامی کی تمام برانچز پر کاؤنٹر سروسز پر مفت ڈیپازٹ اور ود ڈرال

To Understand the Difference between Islamic Liability side and conventional Liability side kindly click 

WC فنانسنگ

ورکنگ کیپٹل فنانسنگ کی درج ذیل مصنوعات ہیں۔

کاروبار فنانس:

  • مینوفیکچرنگ اور اشیا کی تجارت سے وابستہ ایس ایم ایز کی ورکنگ کیپٹل کی ضروریات کو پورا کرتا ہے۔

استثنیٰ فنانس:

  • To fulfil working capital needs of the SME business engaged in manufacturing business only. This product is especially designed for manufacturers.

مضاربہ فنانس:

  • Murabahah is a most renowned Islamic Financing product. This is mainly used for purchase of goods which mainly includes raw material. This is also used for retirement of Sight Letter of Credit.

اسلامک ایکسپورٹ ری فنانس

  • Islamic Export Refinance part I and part II are available for customer meeting the eligibility criteria of State Bank of Pakistan to avail Islamic Export Refinance Scheme. This subsidized scheme is available in Murabahah and Istisna mode.

To Understand the Difference between Islamic Assets side and conventional Assets side kindly click

ٹرم فنانسنگ

درج ذیل درمیانی اور طویل مدتی فنانسنگ مصنوعات ہیں

۔ اجارہ

  • Ijarah is a contract, whereby BankIslami will lease out an asset to the SME Client and receive periodic rentals from the client for the use of that asset. The asset will remain in the ownership of the Bank throughout the term of Ijarah. At the end of the Ijarah term, the asset can be purchased by the client at an agreed price.

To Understand the Difference between Ijarah and conventional Lease kindly click

کم سے کم مشارکہ

  • To fulfill the commercial and industrial property requirements BankIslami Pakistan Limited offer Diminishing Musharakah in which BankIslami Pakistan Limited share ownership of a specific asset along with the SME client and then gradual purchase of the client of BankIslami’s ownership share in the asset throughout the term of DM while during the tenure client pays a mutually agreed rent. At the end of the Diminishing Musharakah term, client becomes the sole owner of the asset. This product could also be used to payoff conventional banking liabilities.

To Understand the Difference between Diminishing Musharakah and Conventional Long Term Financing kindly click

Trade Financing

لیٹر آف کریڈٹس کا انتظام( سائٹ/ معیاد) اور معاہدے کی رجسٹریشن

  • Import requirements of BankIslami Pakistan Limited SME clients are catered through opening letter of credit (Sight/ Usance) and registration of contract for import of eligible commodities from around the world.

برآمدی دستاویزات جمع کرنا

  • Exports of SME clients are handled through L/C advising and export documents sent on collection basis to the corresponded banks across the globe.

گارنٹی لیٹر

  • ایس ایم ای کلائنٹس کو متعدد حکومتی اور نجی سیکٹرز کے اداروں سے ٹرانزیکشنز سے متعلق کی ضروریات کے لئے پیشکش بانڈ/ پرفارمنس/ پیشگی ادائیگی گارنٹی لیٹردیے جاتے ہیں۔

قیمت

لچکدارقیمت ( تغیر پذیر/ فکسڈ بمع ماہانہ/ سہہ ماہی/ شش ماہی/ سالانہ جائزہ)

ادائیگی کا طریقہ اور ادائیگی کی فریکوئنسی

طویل مدتی: ماہانہ/ سہہ ماہی/ شش ماہی

قلیل مدتی:کلائنٹ اور بینک کے اتفاق کے مطابق

تاخیرسے ادائیگی پر چیریٹی

مقررہ تاریخ کے بعد چیریٹی کی مد میں20 فیصد سالانہ وصول کئے جائیں گے جو چیریٹی اکاؤنٹ میں منتقل کئے جائیں گے۔

How to Apply

درکار دستاویزات

پروپرائٹرشپ کے لئے:

  • پروپرائٹر کے شناختی کارڈ کی نقول
  • Request for credit facility on Letterhead.
  • قرض دہندہ کی بنیادی فیکٹ شیٹ جس کے ہر صفحے پر پروپرائٹر کے دستخط اورمہر ہو
  • سول پروپرائٹرشپ ڈکلیئریشن
  • پروپرائٹر کی ذاتی جائیداد کی اسٹیٹمنٹ
  • گزشتہ 3 سال کی فنانشل اسٹیٹمنٹ جس پر پروپرائٹر کے دستخط ہوں
  • کمپنی پروفائل
  • تازہ اسٹاک رپورٹ
  • وصولیوں کی تازہ رسیدیں
  • دیگر بینکوں کی گزشتہ 6 ماہ کی بینک اسٹیٹمنٹ

پارٹنرشپ کے لئے

  • تمام پارٹنرز کے شناختی کارڈ کی نقول
  • لیٹرہیڈ پر کریڈٹ کی سہولت کے لئے درخواست
  • قرض دہندہ کی بنیادی فیکٹ شیٹ جس کے ہر صفحے پر مجازدستخط کنندہ کے دستخط اور مہرہو
  • پارٹنرز کی ذاتی جائیداد کی اسٹیٹمنٹ
  • گزشتہ 3 سال کی فنانشل اسٹیٹمنٹ جس پر مجاز دستخط کنندہ کے دستخط ہوں
  • کمپنی پروفائل
  • تازہ اسٹاک رپورٹ
  • وصولیوں کی تازہ رسیدیں
  • دیگر بینکوں کی گزشتہ 6 ماہ کی بینک اسٹیٹمنٹ

Private Limited Company:

  • تمام ڈائریکٹرزکے شناختی کارڈ کی نقول
  • لیٹرہیڈ پر کریڈٹ کی سہولت کے لئے درخواست
  • قرض دہندہ کی بنیادی فیکٹ شیٹ جس کے ہر صفحے پر مجازدستخط کنندہ کے دستخط اور مہرہو
  • داسس
  • Form A.
  • تازہ فارم29
  • میمورنڈم آف ایسوسی ایشن ( ایم او اے) اور آرٹیکل آف ایسوسی ایشن ( اے او اے)
  • انکارپوریشن سرٹیفکیٹ ( سی او آئی)
  • تمام ڈائریکٹرز کی ذاتی جائیداد کی اسٹیٹمنٹ
  • گزشتہ 3 سال کی فنانشل اسٹیٹمنٹ جس پر مجاز دستخط کنندہ کے دستخط ہوں
  • کمپنی پروفائل
  • تازہ اسٹاک رپورٹ
  • Latest aging of receivables.
  • دیگر بینکوں کی گزشتہ 6 ماہ کی بینک اسٹیٹمنٹ

اکثر پوچھے جانے والے سوالات

میں / ہم کریڈٹ کی سہولت کے لئے درخواست فارم کس طرح حاصل کر سکتے ہیں؟

  • درخواست فارم اور بی بی ایف ایس ہماری نامزد کردہ برانچ سے حاصل کیا جا سکتا ہے ۔ ( فہرست منسلک ہے)

فنانسنگ کے لئے بینک کس قسم کی سیکیورٹی کو ترجیح دیتاہے؟

    • موجودہ اثاثوں پر کفالت نامہ ( کریڈٹ سہولت کی قسم پر منحصر ہے)
    • اشیا کا درخواست ( کریڈٹ سہولت کی قسم پر منحصر ہے)
    • پراپرٹی مورگیج ( ترجیحاً شہری علاقے)
    • پروپرائٹرز/ پارٹنرز/ ڈائریکٹرز/ مورگیجر کی ذاتی گارنٹی
    • کاؤنٹر گارنٹی ( صرف بینک گارنٹی کی سہولت کے لئے)

کیا اسلامی بینکنگ کی ایسی کوئی پروڈکٹ موجود ہے جو روایتی بینکنگ پروڈکٹ کی رننگ فنانس ( آر ایف) / اوور ڈرافٹ کا متبادل ہو؟

  • بالکل ویسی تو موجود نہیں ہے لیکن کمپنی کی ورکنگ کیپٹل کی ضروریات کو کاروبار فنانس پروڈکٹ کے ذریعے پورا کیا جا سکتا ہے اور استثنیٰ ( خاص طور پر مینوفیکچررز کیلئے) پروڈکٹس بھی درج بالا ضروریات کو پورا کرنے کے لئے استعمال کی جا سکتی ہیں۔

میں بینک اسلامی کس قسم کی کریڈٹ کی سہولت حاصل کر سکتا ہوں؟

  • ہم درج ذیل شریعہ کمپلینٹ پروڈکٹس اور سروسز فراہم کرتے ہیں

    قلیل مدتی

    • فرم کی ورکنگ کیپٹل کی ضروریات کو پورا کرنے کے لئے
    • تجارت سے متعلق کاروبار ( امپورٹ/ ایکسپورٹ)

    طویل مدتی

    • پلانٹ اور مشینری کا حصول
    • کمرشل یا صنعتی جائیداد کی خریداری
The Presidents/CEOs,
All Banks/DFIsDear Sirs/Madam,

Risk Sharing Facility for SBP Refinance Scheme to support employment and prevent layoff of workers

Please refer to IH&SMEFD Circular No. 06 and 07 of 2020 dated April 10, 2020 regarding SBP Refinance Scheme to support employment and prevent layoff of workers.

2. With a view to incentivize banks/DFIs for financing to SMEs and small corporates under above mentioned schemes, Government of Pakistan has approved budgetary allocation for ‘Risk Sharing Facility for State Bank of Pakistan (SBP) Refinance Scheme to Support Employment and Prevent Layoff of Workers’. Accordingly, the risk sharing facility is being provided with immediate effect, with following key features.

S.No

Particulars

Key features

1

اہلیت

The financing extended to businesses with maximum sales turnover of Rs 2 billion, under SBP refinance scheme to support employment and prevent layoff of workers is eligible for Risk Sharing Facility by the GOP.

2

Risk Coverage

GoP will bear 40% first loss on disbursed portfolio (principal portion only) for eligible borrowers.

Note: In case of non-repayments, after being classified as ‘Loss’ (as per the classification criteria laid down under respective SBP Prudential Regulations, credit loss subsidy claim will be paid by the GOP).

3

Security Requirements

Security arrangements will be as per executing agency’s own credit policy after taking into account the factor of this risk sharing facility. Hence, banks are encouraged to facilitate collateral deficient borrowers. In any case, banks will not be asking for additional collaterals over and above 60% of the principal amount and markup thereon.

4

Executing Agency

Banks and DFI assigned limits under SBP scheme will be eligible Executing Agencies (EAs).

5

Additional Measures

EAs shall develop and implement robust mechanism to ensure that the loans are utilized for intended purpose only.

6

Administration

Development Finance Support Department (DFSD), SBP BSC will manage operational aspects of the risk sharing facility. DFSD will submit data under the risk sharing facility on quarterly basis to the Finance Division.

7

Subsidy Payment

EAs shall submit credit loss subsidy claims to DFSD on quarterly basis within 15 working days after the end of each quarter. DFSD after scrutiny of the claims shall submit the same to Finance Division, GOP. FD will release payment against submitted claims within 15 working days. Upon receipt of subsidy from GOP, SBP BSC Karachi will credit the account of EAs with the subsidy amount.

3.  The banks/DFIs are advised to ensure immediate implementation of ‘Risk Sharing Facility for SBP Refinance Scheme to support employment and prevent layoff of workers’ and facilitate the eligible businesses to avail financing under this facility.

Yours sincerely,

Sd/-

(Dr. Mian Farooq Haq)
Director

 

You can access the same circular via State Bank’s website by clicking on the following link:

http://www.sbp.org.pk/smefd/circulars/2020/C9.htm

urاردو